Wat is Dry Needling?

Dry needling is een efficiënte behandelmethode voor het zg. ‘myofasciale pijn syndroom’. Oftewel pijn en stijfheid in spieren veroorzaakt door Triggerpoints. Dry needling omvat het inbrengen van een ‘droge’ (acupunctuur) naald, zonder toevoeging van medicatie, in aangedane spier(en). Hoewel dezelfde naalden gebruikt worden en veel van dezelfde drukpunten is dry needling niet gebaseerd op de filosofie van acupuntuur maar op anatomische en neurofysiologische principes en verschilt hierin dus van klassieke acupunctuur. Door het inbrengen van de naald wordt het bestaande pijnsignaal als het ware “gereset” wat zorgt voor direkte plaatselijke ontspanning.
Dry needling zorgt vaak snel voor een directe pijnvermindering en een verbeterde mobiliteit van de betrokken spieren en gewrichten. Het is dus een behandeling welke bij uitstek geschikt is voor bijvoorbeeld sportblessures aan bijv. kuit, onderrug en billen. Ook bij pijnlijke spieren door een verkeerde houding worden goede resultaten behaald.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken doet het geen of nauwelijks pijn, het is zelfs minder pijnlijk dan de gangbare fysiotherapie behandelingen.
Caroline Koorneef is gecertificeerd om de extremiteiten (armen en benen) en de wervelkolom (nek en rug) met Dry Needling te behandelen.

Wat als Dry Needling geen geschikte behandelvorm blijkt te zijn?

De oppervlakkige triggerpoints zijn ook met een speciale massagetechniek goed te behandelen waardoor de pijn en symptomen op termijn verdwijnen. Door de spieren nauwkeurig te palperen worden de (meestal onverwachte) pijnlijke punten opgespoord en door fricties in de lengterichting van de spier gedeactiveerd. Door Triggerpoint Massage, het uitoefenen van druk op die verkrampte plekjes in de spieren, kan pijn worden verlicht.